
Podstawowym
zadaniem klimatyzacji w samochodzie jest obniżanie temperatury wewnątrz
pojazdu, dodatkową poważną zaletą jest osuszanie powietrza co w
deszczowy czy wilgotny dzień powoduje bardzo szybkie usuniecie zaparowania
z szyb co znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy. Zaleta ta sprawia że
wbrew pozorom klimatyzacja nie jest urządzeniem przydatnym tylko sezonowo w
czasie lata, a przez większą część roku. Ponadto jeśli jest układ
zautomatyzowany, w chłodnie dni elektronika steruje ogrzewaniem.
Na przestrzeni ostatnich lat nie zaszły żadne istotne zmiany w budowie układu klimatyzacji,
z wyjątkiem przejścia przez producentów w 1994 r. na czynnik (gaz) R 134a
zamiast stosowanego wcześniej czynnika R12 Było to spowodowane wymogami
ekologicznymi, gaz R12 czyli w potocznej nazwie Freon, jest uważany za jedną
z przyczyn efektu cieplarnianego ponieważ niszczy zawarty w atmosferze
ozon.
To ze sam układ pozostał praktycznie nie zmieniony od
kiedy zaczęto stosować klimatyzacje w samochodach, nie znaczy ze nie mamy
to do czynienia tu żadnym postępem. I tak, znaczna rewolucja zaszła w
sterowaniu. Rozwój elektroniki umożliwił konstruktorom zbudowanie tzw.
klimatyzacji automatycznej, w autach VW group
nazywana CLIMATRONIC. Układy
elektroniczne powiązane z czujnikami i siłownikami pozwalają na w pełni
automatyczną prace klimatyzacji, co oznacza ze rola kierowy sprowadza się
do ustawienia żądanej temperatury i kierunku nawiewu powietrza,
elektronika sama zadba o wszystko co ma tą niebagatelną zaletę że z
jednej strony pasażerowie nie są narażeni na występujące w
sterowaniu ręcznym uciążliwe i niezdrowe skoki temperatury, a z drugiej,
automatyzacja uwalnia od ciągłego skupiania się na sterowaniu nawiewami.
Pośrednim rozwiązaniem jest układ półautomatyczny, przez niektóre
firmy zwany CLIMATIC. W zasadzie mamy tu spore
podobieństwo do układu climatronic, podstawowa zaleta tzn. automatyczne
utrzymywanie zadanej temperatury, jest zachowana, niedogodność polega na
manualnym ustawianiu kierunków napływu powietrza.
Najbardziej zaawansowane stosowane obecnie układy są
rozwinięciem rozwiązań automatycznych stosowanych wcześniej, główna
ich przewaga polega na możliwości strefowego zróżnicowania temperatury
oddzielnie na kierowcy i pasażera, a czasem i dla siedzących z tyłu.