O firmie | Usługi | Cennik | Galeria | Kontakt | Dojazd

TECH-MOT

Autoklimatyzacja

DZIAŁANIE KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ:

Podstawowym zadaniem klimatyzacji w samochodzie jest obniżanie temperatury wewnątrz pojazdu, dodatkową poważną zaletą jest osuszanie powietrza co w deszczowy czy wilgotny dzień powoduje bardzo szybkie usuniecie zaparowania z szyb co znacznie podnosi bezpieczeństwo jazdy. Zaleta ta sprawia że wbrew pozorom klimatyzacja nie jest urządzeniem przydatnym tylko sezonowo w czasie lata, a przez większą część roku. Ponadto jeśli jest układ zautomatyzowany, w chłodnie dni elektronika steruje ogrzewaniem.
Na przestrzeni ostatnich lat nie zaszły żadne istotne zmiany w budowie układu klimatyzacji, z wyjątkiem przejścia przez producentów w 1994 r. na czynnik (gaz) R 134a zamiast stosowanego wcześniej czynnika R12 Było to spowodowane wymogami ekologicznymi, gaz R12 czyli w potocznej nazwie Freon, jest uważany za jedną z przyczyn efektu cieplarnianego ponieważ niszczy zawarty w atmosferze ozon.
To ze sam układ pozostał praktycznie nie zmieniony od kiedy zaczęto stosować klimatyzacje w samochodach, nie znaczy ze nie mamy to do czynienia tu żadnym postępem. I tak, znaczna rewolucja zaszła w sterowaniu. Rozwój elektroniki umożliwił konstruktorom zbudowanie tzw. klimatyzacji automatycznej, w autach VW group nazywana CLIMATRONIC. Układy elektroniczne powiązane z czujnikami i siłownikami pozwalają na w pełni automatyczną prace klimatyzacji, co oznacza ze rola kierowy sprowadza się do ustawienia żądanej temperatury i kierunku nawiewu powietrza, elektronika sama zadba o wszystko co ma tą niebagatelną zaletę że z jednej strony pasażerowie nie są narażeni na występujące w sterowaniu ręcznym uciążliwe i niezdrowe skoki temperatury, a z drugiej, automatyzacja uwalnia od ciągłego skupiania się na sterowaniu nawiewami. Pośrednim rozwiązaniem jest układ półautomatyczny, przez niektóre firmy zwany CLIMATIC. W zasadzie mamy tu spore podobieństwo do układu climatronic, podstawowa zaleta tzn. automatyczne utrzymywanie zadanej temperatury, jest zachowana, niedogodność polega na manualnym ustawianiu kierunków napływu powietrza.
Najbardziej zaawansowane stosowane obecnie układy są rozwinięciem rozwiązań automatycznych stosowanych wcześniej, główna ich przewaga polega na możliwości strefowego zróżnicowania temperatury oddzielnie na kierowcy i pasażera, a czasem i dla siedzących z tyłu.

  Działanie układu klimatyzacji

Dowiedz się więcej o działaniu układu klimatyzacji samochodowej.

  Budowa układu klimatyzacji

Zapoznaj się z budową układu klimatyzacji samochodowej.

  Serwisowanie układu klimatyzacji

Poznaj metody serwisowania układu klimatyzacji samochodowej.

2019 TECH-MOT. Wszystkie prawa zastrzeżone. Powered by MAQ Enterprise