BUDOWA UKŁADU KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ:

UKŁAD SKŁADA SIĘ Z:
- sprężarki
- parownika (wymiennika przez który przepływa powietrze do wewnątrz pojazdu)
- skraplacza (chłodnicy umieszczonej z przodu pojazdu)
- osuszacza
- zaworu rozprężnego
- przewodów łączących poszczególne części
Poszczególne
elementy układu są ze sobą połączone przewodami, tworząc zamknięty
system. W układzie tym krąży przepompowywany przez kompresor czynnik
roboczy. Jego obieg dzieli się na dwie strony: Część pomiędzy
kompresorem i zaworem rozprężającym to strefa wysokiego ciśnienia. Część
pomiędzy zaworem rozprężającym a kompresorem określa jest jako
niskociśnieniowa..
W kompresorze czynnik w postaci gazowej zostaje sprężony,
a tym samym silnie nagrzany. Pod wysokim ciśnieniem zostaje przepchnięty
przez skraplacz, gdzie oddaje do otoczenia uzyskane w wyniku sprężania
ciepło. Schładzanie czynnika powoduje zmianę jego stanu skupienia z fazy
gazowej w płynną.
Kolejny element systemu na drodze czynnika to osuszacz. W nim następuje
oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych,
pary wodnej i cząstek powietrza. Osuszacz chroni cały układ przed blokadą
spowodowaną nagromadzeniem się opiłków metalu powstających na trących
się elementach sprężarki.
Od osuszacza czynnik przechodzi do zaworu rozprężającego.
Zawór ten jest podobny do tamy. Przed tamą utrzymywane jest stałe i
wysokie ciśnienie, natomiast za nią, w o wiele większej przestrzeni,
czynnik ulega gwałtownemu rozprężeniu. Ponieważ zawór umieszczony jest
tuż przed parownikiem, rozprężenie czynnika następuje właśnie w
parowniku. Podczas parowania, a więc zmiany stanu skupienia z fazy płynnej
w gazową, czynnik absorbuje z otocznia (powietrza omywającego parownik)
znaczną ilość ciepła.
Parownik jest - podobnie jak kondensator - wymiennikiem ciepła. Ma ogromną
powierzchnię kontaktu z powietrzem, poprzez którą absorbuje ciepło - schładza
przepływające wokół niego powietrze. Schłodzone powietrze jest następnie
wtłaczane do kabiny pojazdu poprzez system wentylacyjny, gdzie pomaga
stworzyć przyjemną atmosferę nawet w upały. Po rozprężeniu czynnik w
fazie gazowej jest zasysany przez kompresor i obieg rozpoczyna się na nowo
Kolejnym etapem przelotu osuszonego i ochłodzonego powietrza jest
nagrzewnica samochodu, na której powietrze jest w zależności od pory roku
i potrzeb ogrzewane lub nie.
|