O firmie | Usługi | Cennik | Galeria | Kontakt | Dojazd

TECH-MOT

Autoklimatyzacja

BUDOWA UKŁADU KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ:


UKŁAD SKŁADA SIĘ Z:

  • sprężarki
  • parownika (wymiennika przez który przepływa powietrze do wewnątrz pojazdu)
  • skraplacza (chłodnicy umieszczonej z przodu pojazdu)
  • osuszacza
  • zaworu rozprężnego
  • przewodów łączących poszczególne części

Poszczególne elementy układu są ze sobą połączone przewodami, tworząc zamknięty system. W układzie tym krąży przepompowywany przez kompresor czynnik roboczy. Jego obieg dzieli się na dwie strony: Część pomiędzy kompresorem i zaworem rozprężającym to strefa wysokiego ciśnienia. Część pomiędzy zaworem rozprężającym a kompresorem określa jest jako niskociśnieniowa..
W kompresorze czynnik w postaci gazowej zostaje sprężony, a tym samym silnie nagrzany. Pod wysokim ciśnieniem zostaje przepchnięty przez skraplacz, gdzie oddaje do otoczenia uzyskane w wyniku sprężania ciepło. Schładzanie czynnika powoduje zmianę jego stanu skupienia z fazy gazowej w płynną.
Kolejny element systemu na drodze czynnika to osuszacz. W nim następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Osuszacz chroni cały układ przed blokadą spowodowaną nagromadzeniem się opiłków metalu powstających na trących się elementach sprężarki.
Od osuszacza czynnik przechodzi do zaworu rozprężającego. Zawór ten jest podobny do tamy. Przed tamą utrzymywane jest stałe i wysokie ciśnienie, natomiast za nią, w o wiele większej przestrzeni, czynnik ulega gwałtownemu rozprężeniu. Ponieważ zawór umieszczony jest tuż przed parownikiem, rozprężenie czynnika następuje właśnie w parowniku. Podczas parowania, a więc zmiany stanu skupienia z fazy płynnej w gazową, czynnik absorbuje z otocznia (powietrza omywającego parownik) znaczną ilość ciepła.
Parownik jest - podobnie jak kondensator - wymiennikiem ciepła. Ma ogromną powierzchnię kontaktu z powietrzem, poprzez którą absorbuje ciepło - schładza przepływające wokół niego powietrze. Schłodzone powietrze jest następnie wtłaczane do kabiny pojazdu poprzez system wentylacyjny, gdzie pomaga stworzyć przyjemną atmosferę nawet w upały. Po rozprężeniu czynnik w fazie gazowej jest zasysany przez kompresor i obieg rozpoczyna się na nowo
Kolejnym etapem przelotu osuszonego i ochłodzonego powietrza jest nagrzewnica samochodu, na której powietrze jest w zależności od pory roku i potrzeb ogrzewane lub nie.

  Działanie układu klimatyzacji

Dowiedz się więcej o działaniu układu klimatyzacji samochodowej.

  Budowa układu klimatyzacji

Zapoznaj się z budową układu klimatyzacji samochodowej.

  Serwisowanie układu klimatyzacji

Poznaj metody serwisowania układu klimatyzacji samochodowej.

2019 TECH-MOT. Wszystkie prawa zastrzeżone. Powered by MAQ Enterprise