SERWISOWANIE UKŁADU KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ:
Klimatyzacja samochodowa jest układem
złożonym z wielu elementów, sprawne działanie całego układu jest uzależnione od
wielu czynników, głównie są to:
- ilość czynnika chłodzącego
- ilość oleju
- czystość i stopień zawilgocenia oleju i czynnika chłodzącego
- czystość skraplacza klimatyzacji
Kontrole i powrót do optymalnych parametrów układu zapewnia
coroczny przegląd układu, najlepiej wykonać go w sezonie
wiosennym, co daje gwarancje na w pełni sprawne działanie układu wtedy kiedy jest
najbardziej potrzebny, czyli w okresie letnim.
Do podstawowych procedur serwisowych wykonywanych w ramach
takiego corocznego przeglądu zaliczamy:
- sprawdzenie poziomu ciśnienia na niskiej i wysokiej stronie układu-kontrolę
- temperatury strumienia wydmuchu na wywietrznikach
- kontrola poziomu zanieczyszczenia filtra przeciwpyłkowego pojazdu
- odgrzybianie układu (parownika)
- kontrola stopnia zanieczyszczenia skraplacza układu
- odessanie starego czynnika i oleju
- dodanie świeżego oleju
- ponowne napełnienie czynnikiem oczyszczonym i osuszonym w urządzeniu do obsługi klimatyzacji
Czynnik R134a jest substancją o dużej lotności, naturalne
roczne ubytki w większości samochodowych układów pracujących z wykorzystaniem
tego czynnika sięgają kilkunastu procent rocznie. Niedobór czynnika, który
stanowi także środek transportu dla oleju powoduje, że pogarsza się smarowanie
sprężarki, która w konsekwencji może ulec zatarciu. Sprawny i prawidłowo
napełniony układ klimatyzacji zapewnia mieszance czynnika chłodniczego z olejem
skuteczną izolacje przed wilgocią. Para wodna przedostaje się do układu
najczęściej w wyniku niewłaściwie przeprowadzonych czynności serwisowych.
Powodem może być powietrze wtłoczone do układu poprzez węże serwisowe podczas
uzupełniania ubytków chłodziwa, napełniania układu, bądź też nasycony wilgocią
olej, który cechuje się wysoką higroskopijnością. Niewłaściwie magazynowany olej
(np. w opakowaniach o dużej pojemności) narażony na częsty kontakt z powietrzem
- chłonie wilgoć i stopniowo traci właściwości smarujące co może stanowić
zagrożenie dla innych elementów układu, w szczególności dla kompresora. Zdarza
się także, że przyczyną zawilgocenia układu jest sam czynnik chłodniczy –
czystość czynnika uzależniona jest od źródła jego pochodzenia.
Gaz R134a odciągnięty z układu – przed ponownym napełnieniem, powinien zostać
oczyszczony przez filtr umieszczony w urządzeniu przeznaczonym do napełniania
klimatyzacji. Przy prowadzeniu prac poważniejszych naprawczych i rozszczelnieniu
układu klimatyzacji zachodzi konieczność wymiany osuszacza którego zadaniem jest
pochłanianie nadmiaru wilgoci z systemu
auto-klimatyzacji oraz jego filtracja.
Powodem wyczuwalnego nieprzyjemnego zapachu po uruchomieniu klimatyzacji są
drobnoustroje i grzyby gromadzące się na powierzchni parownika, a także filtra
przeciwpyłkowego. Źródłem powstawania szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów i
grzybów jest brud gromadzący się na powierzchni parownika. Zaciemnione i
wilgotne ożebrowanie na parowniku stanowi idealne warunki dla rozwoju bakterii,
które wraz z chłodnym powietrzem przedostają się do kabiny pojazdu. Mogą one
wywoływać u kierowcy i pasażerów reakcje alergiczne (katar, kaszel,
łzawienie oczu), a także odpowiedzialne są za wydobywający się z wywietrzników
nieprzyjemny zapach. Wielu użytkowników
klimatyzacji z uwagi na trudną dostępność parownika, zapomina o konieczności
jego dezynfekowania. Dostępne na ryku środki
chemiczne a także ozonowanie pozwalają na pozbycie się szkodliwych
mikroorganizmów, a sam proces dezynfekcji wykonany według
zaleceń producenta nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków dla zdrowia.
Szkodliwe dla zdrowia mikroorganizmy rozwijają się w cząsteczkach brudu na
radiatorze parownika, a następnie wraz ze schłodzonym powietrzem są
transportowane do wnętrza kabiny. Rozwój drobnoustrojów jest możliwy dzięki
wodzie, która zalega na parowniku w czasie pracy klimatyzacji, stopniowo osadza
się ona na żeberkach parownika a następnie odpływa kanałem w obudowie
nagrzewnicy, skąd giętkim przewodem wydostaje się na zewnątrz pojazdu.
Prawidłowość odprowadzania skroplin można zaobserwować zaglądając pod pojazd w
którym jest uruchomiana klimatyzacja, woda w gorący dzień będzie intensywnie
kapać, na ziemi zgromadzi się niewielka ilość wody.
Filtr przeciwpyłkowy powinien być wymieniony raz w roku. jeśli nie zadbamy o
regularną jego wymianę to po pewnym czasie
zacznie on wydzielać do wnętrza samochodu nieprzyjemny, stęchły zapach. Poza
przykrym zapachem - należy także pamiętać, że drobnoustroje wpływają negatywnie na nasze samopoczucie i wywołują reakcje
alergiczne. Aby wyeliminować problem należy
wymieniać filtr kabinowy przy okazji corocznego przeglądu klimatyzacji. Nie
rzadziej niż co 15-20 tys. km.
Stopień zanieczyszczenia filtra wpływa w sposób bezpośredni na działanie
klimatyzacji i ogrzewania w samochodzie, jego duże
zanieczyszczenie w sposób drastyczny ogranicza wentylacje w pojeździe, powoduje
parowanie szyb mimo stosowania mocnego nadmuchu,
w skrajnych wypadkach uniemożliwia oczyszczenie zaparowanych szyb.
Jakość powietrza w kabinie można podnieść stosując filtry przciwpyłkowe z
wkładem z węgla aktywnego, który to powoduje
ograniczenie przedostawania się do wewnątrz auta zanieczyszczeń chemicznych i
przykrych zapachów.
|