O firmie | Usługi | Cennik | Galeria | Kontakt | Dojazd

TECH-MOT

Autoklimatyzacja

SERWISOWANIE UKŁADU KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ:


    Klimatyzacja samochodowa jest układem złożonym z wielu elementów, sprawne działanie całego układu jest uzależnione od wielu czynników, głównie są to:

  • ilość czynnika chłodzącego
  • ilość oleju
  • czystość i stopień zawilgocenia oleju i czynnika chłodzącego
  • czystość skraplacza klimatyzacji

    Kontrole i powrót do optymalnych parametrów układu zapewnia coroczny przegląd układu, najlepiej wykonać go w sezonie wiosennym, co daje gwarancje na w pełni sprawne działanie układu wtedy kiedy jest najbardziej potrzebny, czyli w okresie letnim.

    Do podstawowych procedur serwisowych wykonywanych w ramach takiego corocznego przeglądu zaliczamy:

  • sprawdzenie poziomu ciśnienia na niskiej i wysokiej stronie układu-kontrolę
  • temperatury strumienia wydmuchu na wywietrznikach
  • kontrola poziomu zanieczyszczenia filtra przeciwpyłkowego pojazdu
  • odgrzybianie układu (parownika)
  • kontrola stopnia zanieczyszczenia skraplacza układu
  • odessanie starego czynnika i oleju
  • dodanie świeżego oleju
  • ponowne napełnienie czynnikiem oczyszczonym i osuszonym w urządzeniu do obsługi klimatyzacji

    Czynnik R134a jest substancją o dużej lotności, naturalne roczne ubytki w większości samochodowych układów pracujących z wykorzystaniem tego czynnika sięgają kilkunastu procent rocznie. Niedobór czynnika, który stanowi także środek transportu dla oleju powoduje, że pogarsza się smarowanie sprężarki, która w konsekwencji może ulec zatarciu. Sprawny i prawidłowo napełniony układ klimatyzacji zapewnia mieszance czynnika chłodniczego z olejem skuteczną izolacje przed wilgocią. Para wodna przedostaje się do układu najczęściej w wyniku niewłaściwie przeprowadzonych czynności serwisowych. Powodem może być powietrze wtłoczone do układu poprzez węże serwisowe podczas uzupełniania ubytków chłodziwa, napełniania układu, bądź też nasycony wilgocią olej, który cechuje się wysoką higroskopijnością. Niewłaściwie magazynowany olej (np. w opakowaniach o dużej pojemności) narażony na częsty kontakt z powietrzem - chłonie wilgoć i stopniowo traci właściwości smarujące co może stanowić zagrożenie dla innych elementów układu, w szczególności dla kompresora. Zdarza się także, że przyczyną zawilgocenia układu jest sam czynnik chłodniczy – czystość czynnika uzależniona jest od źródła jego pochodzenia. Gaz R134a odciągnięty z układu – przed ponownym napełnieniem, powinien zostać oczyszczony przez filtr umieszczony w urządzeniu przeznaczonym do napełniania klimatyzacji. Przy prowadzeniu prac poważniejszych naprawczych i rozszczelnieniu układu klimatyzacji zachodzi konieczność wymiany osuszacza którego zadaniem jest pochłanianie nadmiaru wilgoci z systemu auto-klimatyzacji oraz jego filtracja.

    Powodem wyczuwalnego nieprzyjemnego zapachu po uruchomieniu klimatyzacji są drobnoustroje i grzyby gromadzące się na powierzchni parownika, a także filtra przeciwpyłkowego. Źródłem powstawania szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów i grzybów jest brud gromadzący się na powierzchni parownika. Zaciemnione i wilgotne ożebrowanie na parowniku stanowi idealne warunki dla rozwoju bakterii, które wraz z chłodnym powietrzem przedostają się do kabiny pojazdu. Mogą one wywoływać u kierowcy i pasażerów reakcje alergiczne (katar, kaszel, łzawienie oczu), a także odpowiedzialne są za wydobywający się z wywietrzników nieprzyjemny zapach. Wielu użytkowników klimatyzacji z uwagi na trudną dostępność parownika, zapomina o konieczności jego dezynfekowania. Dostępne na ryku środki chemiczne a także ozonowanie pozwalają na pozbycie się szkodliwych mikroorganizmów, a sam proces dezynfekcji wykonany według zaleceń producenta nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków dla zdrowia. Szkodliwe dla zdrowia mikroorganizmy rozwijają się w cząsteczkach brudu na radiatorze parownika, a następnie wraz ze schłodzonym powietrzem są transportowane do wnętrza kabiny. Rozwój drobnoustrojów jest możliwy dzięki wodzie, która zalega na parowniku w czasie pracy klimatyzacji, stopniowo osadza się ona na żeberkach parownika a następnie odpływa kanałem w obudowie nagrzewnicy, skąd giętkim przewodem wydostaje się na zewnątrz pojazdu. Prawidłowość odprowadzania skroplin można zaobserwować zaglądając pod pojazd w którym jest uruchomiana klimatyzacja, woda w gorący dzień będzie intensywnie kapać, na ziemi zgromadzi się niewielka ilość wody.

    Filtr przeciwpyłkowy powinien być wymieniony raz w roku. jeśli nie zadbamy o regularną jego wymianę to po pewnym czasie zacznie on wydzielać do wnętrza samochodu nieprzyjemny, stęchły zapach. Poza przykrym zapachem - należy także pamiętać, że drobnoustroje wpływają negatywnie na nasze samopoczucie i wywołują reakcje alergiczne. Aby wyeliminować problem należy wymieniać filtr kabinowy przy okazji corocznego przeglądu klimatyzacji. Nie rzadziej niż co 15-20 tys. km. Stopień zanieczyszczenia filtra wpływa w sposób bezpośredni na działanie klimatyzacji i ogrzewania w samochodzie, jego duże zanieczyszczenie w sposób drastyczny ogranicza wentylacje w pojeździe, powoduje parowanie szyb mimo stosowania mocnego nadmuchu, w skrajnych wypadkach uniemożliwia oczyszczenie zaparowanych szyb. Jakość powietrza w kabinie można podnieść stosując filtry przciwpyłkowe z wkładem z węgla aktywnego, który to powoduje ograniczenie przedostawania się do wewnątrz auta zanieczyszczeń chemicznych i przykrych zapachów.


  Działanie układu klimatyzacji

Dowiedz się więcej o działaniu układu klimatyzacji samochodowej.

  Budowa układu klimatyzacji

Zapoznaj się z budową układu klimatyzacji samochodowej.

  Serwisowanie układu klimatyzacji

Poznaj metody serwisowania układu klimatyzacji samochodowej.

2019 TECH-MOT. Wszystkie prawa zastrzeżone. Powered by MAQ Enterprise